Page content

article content

Wat is er loos met onze samenleving?

Een tijdje geleden las ik het boek ‘In wankel evenwicht’ van Boudewijn van Houdenhove. Het gaat over stress is heel technisch op onderdelen, maar er stond ook zo duidelijk in verwoord wat onze huidige samenleving aanricht. Zo duidelijk, dat de roep om een tegenbeweging te maken tegen de oprukkende stress voor mij luid en duidelijk voelbaar was. Dat is dan ook wat ik in dit schrijfsel met jullie wil doen: een vuist maken tegen de oprukkende stress.

We verzuipen in informatie. Onze samenleving wordt steeds complexer. Veranderingen en vernieuwingen volgen elkaar in snel tempo op. Fysieke inspanning wordt min of meer overbodig.

Intussen nemen de eisen die je omgeving op het mentale vlak aan je stelt toe. Je werkgever wil bijvoorbeeld dat je meer voor elkaar krijgt in minder tijd of tegen lagere kosten en dat je bovendien meer dingen tegelijk doet (multitasking). Intussen wil hij ook dat je jezelf blijft ontwikkelen.

Op de werkvloer en ook verder in de samenleving wordt het als gevolg van de druk die dit oplevert onpersoonlijker, individualistischer, eenzamer, meedogenlozer en de onderlinge concurrentie neemt toe. We zien verruwing om ons heen en welvaartsziekten nemen toe.

De eisen van onze samenleving verschuiven van ‘wees braaf’ naar ‘wees flink’. Je wordt voortgestuwd door onverzadigbare verlangens en overspannen verwachtingen.

De kans dat je de grip op je leven en je gezondheid verliest is levensgroot aanwezig; er is overal om ons heen ondermijnende belasting en je moet heel stevig in je schoenen staan om daar geen last van te krijgen.

Wat gebeurt er als je er wel last van krijgt?

Je mist de steun van anderen en ziet geen perspectieven meer. Om alles bij te kunnen benen pas je je levensstijl aan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan: meer kant- en klaarmaaltijden, minder slapen, minder bewegen, misschien wat meer alcohol. Al met al: je gaat ongezonder leven en komt in een neerwaartse spiraal terecht.

Ons stresssysteem zorgt er van oorsprong voor dat we topprestaties kunnen leveren. Ons stresssysteem is evolutionair geprogrammeerd om automatisch het evenwicht te bewaren of te herstellen. Van oudsher was dit noodzakelijk om te kunnen overleven, bijvoorbeeld als we ineens oog in oog stonden met een hongerig wild dier en plotseling heel hard moesten kunnen wegrennen of vechten. Het stresssysteem zorgt ervoor dat we daartoe in staat zijn en dat we ons snel kunnen aanpassen. Het stresssysteem beschermt ons in zulke situaties.

Ons stresssysteem functioneert nog op dezelfde manier als in de oertijd, hoewel de kans dat we tegenover een hongerig beest komen te staan zo goed als verdwenen is. Ons brein is ‘work in progress’, maar de ontwikkeling van ons brein heeft de snelheid waarmee onze samenleving is veranderd niet kunnen bijbenen. Het stresssysteem helpt ons als we plotseling moeten wegspringen voor een aanstormende tram, maar het werkt tegen ons als we reageren op de pling van Whatsapp. Wat gebeurt er bij een pling van de social media: ze veroorzaken een stressreactie (spanning). Of je nu meteen reageert of niet.

Logisch dus, dat het mis gaat. Langdurige of frequente stress maakt ons ziek, put ons uit, veroorzaakt blijvende schade, of doodt ons zelfs. Ondermijnende belasting is sluipend en eist meestal pas op latere leeftijd zijn tol.

Je hebt meer te kiezen dan je denkt

Het is eerder de manier waarop we aankijken tegen de belasting (gebrek aan perspectief) in combinatie met de mate waarin we ons gesteund voelen, dan de feitelijke belasting die ervoor zorgt dat je overbelast raakt. Het is dan ook zaak om te werken aan een andere kijk op de wereld en niet als een blinde door te blijven hollen alsof je niet anders kunt.

Hoe kun je ondermijnende belasting het hoofd bieden?

  • Accepteer en bewaak je grenzen en sta voor wat jij nodig hebt en belangrijk vindt.
  • Zeg nee als iets je niet past. Stel jezelf realistische doelen (leg de lat laag).
  • Leef je uit in wat je graag doet en kunt en belangrijk vindt en ontwikkel je daar verder in.
  • Neem de tijd om gezond te eten, voldoende te bewegen in de buitenlucht en te slapen.
  • Rook niet, wees matig met alcohol en beperk medicijngebruik waar mogelijk en verstandig.
  • Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning en tussen werk en privĂ©.
  • Koester goede relaties, zij zorgen voor sociale steun en onderlinge zorgzaamheid.
  • Pak je kansen als die zich voordoen.
  • Luister naar je lichaam: moe zijn is een signaal om rust te nemen.
  • Besteed dagelijks bewust tijd aan een gezonde lage ademhaling.
  • Heb realistische verwachtingen en zorg dat je flexibel kunt omgaan met tegenslag (denk positief). Doe alles wat je doet met aandacht.

Je lijf zorgt voor je, zorg jij ook voor je lijf?

Je lijf zorgt ervoor dat je kunt doen wat je wilt, je hart blijft je leven lang voor je kloppen. Wat geef jij je lijf terug als dank daarvoor?

Met bovenstaande richtlijnen werk je op een positieve manier aan onderhoud en herstel van je stresssysteem, je lijf en je mentale gezondheid. Hier actief mee bezig zijn zorgt voor veerkracht en vitaliteit. Ben je veerkrachtig en vitaal, dan kun je omgaan met de ondermijnende belasting in onze samenleving en krijg je veel meer voor elkaar dan je voor mogelijk had gehouden.

Doe je mee met deze tegenbeweging tegen stress?

Hulp nodig?

Krijg je het maar niet voor elkaar om goed voor jezelf te zorgen en een vuist tegen stress te maken? Het kan heel lastig zijn, dat weet ik uit ervaring. Maar als ik het heb geleerd, kun jij dat ook. Laten we met behulp van e-mailcoaching onderzoeken hoe het ook voor jou mogelijk wordt.

Comment Section

0 reacties op “Wat is er loos met onze samenleving?

Plaats een reactie


*