In schrijfsels

Ben je een twijfelaar? Hoewel ik zelf geen twijfelaar ben (toch…?), zie ik om mij heen veel mensen die er flink door geplaagd worden en er heel wat stress van ondervinden. Vooral ook HSP, omdat velen van hen zichzelf hebben aangewend zich aan te passen en eigenlijk niet meer zo goed weten wat voor henzelf deep down belangrijk is.

Zolang je twijfelt neem je geen actie en blijf je uitstellen. Smoezen als ‘ik moet eerst nog…’, ‘ik wil eerst …’, ‘maar…’ zorgen ervoor dat je onvoldoende aandacht geeft aan waar het echt om gaat. Je durft het gas niet in te trappen en te gaan staan voor wat je te doen staat, of je weet gewoon niet zo goed wat je te doen staat.

Twijfel is vaak een voorbode van nieuw inzicht en daarmee gezond, zolang je er niet in blijft hangen.

Oorzaak & gevolg

Twijfel komt uit je hoofd. Je hoofd weegt zorgvuldig voors en tegens af. De onderliggende motivatie vanuit je brein daarbij is je te beschermen tegen jezelf. Risico’s nemen, of iets nieuws uitproberen, daar houdt je brein niet van en risico’s krijgen – al dan niet terecht –  het kenmerk ‘onveilig’.

Ook al voelt blijven zitten waar je zit veilig, het brengt je geen stap verder. Bovendien blijf je zitten met de onrust en stress die twijfel met zich meeneemt. Bij stress komen bovendien de neurotransmitters cortisol en adrenaline vrij, die je ervan weerhouden met een goed gevoel een besluit te nemen.

In je hart zit geen twijfel. Daar liggen je behoeftes, je waarden en je gevoelens opgeslagen. Je hart weet wat jou motiveert en enthousiast maakt. Dit maakt je hart tot een levenskompas dat feilloos weet of je iets nu wel of niet moet doen.

Zorg voor positieve drijfveren

Wil je af van je getwijfel, dan zul je eerst je twijfel moeten onderzoeken. Waar komt jouw getwijfel vandaan? Het heeft alles te maken met je drijfveren en dan met name het ontbreken van voldoende positieve drijfveren. Met positieve drijfveren, zoals bijvoorbeeld enthousiasme, neem je met een goed gevoel een besluit.

  1. Heb je helder wat echt belangrijk voor je is, welke kant jouw levenskompas op wijst? Je levenskompas bestaat uit je persoonlijke waarden, je talenten, je passie en je missie. Je levenskompas levert jou de belangrijkste positieve drijfveren om in actie te komen.
  2. Ben je ergens bang voor? Bijvoorbeeld om te falen, om het niet te kunnen, om afgewezen te worden, voor ongemak, voor succes, om iets kwijt te raken? Hier hebben we het over negatieve drijfveren. Onderzoek waar deze vandaan komen en vervang ze door tot positieve drijfveren.
  3. Ontbreekt het je ergens aan? Zoals aan tijd, ervaring, kennis, wilskracht, doorzettingsvermogen, daadkracht, structuur of zelfvertrouwen? Ook dit zijn negatieve drijfveren, die je kunt ombuigen naar positieve.

Beschik je over voldoende positieve drijfveren? Zorg dat je rustig en ontspannen bent, dan heb je ruimte om naar je hart te luisteren. Luister ook naar de signalen die je lichaam je geeft. Wat willen zij je vertellen? Op basis van wat je te weten komt, ontstaat er helderheid en verdwijnt je twijfel: je besluit om het te doen, of juist om het niet te doen. Beide zijn goed, zolang je hart er maar achter staat.

Hoe fijn is het, om de aap van de twijfel zo van je schouder af te slaan?

Ben je blij, dan komt er dopamine vrij. Ben je tevreden, dan komt er serotonine vrij. Deze neurotransmitters zorgen voor een goed gevoel en zorgen er bovendien voor dat je twijfel niet opnieuw toeslaat.

Hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het ontdekken wat het nu precies is waardoor jij altijd zo twijfelt? Of waar jij nu echt enthousiast van wordt? Zodat je kunt stoppen met dat eeuwige getwijfel? En gewoon eens iets kunt gaan doen waar je nog blij van wordt ook?

Ik help je graag. Door mijn prikkelende vragen kom je snel bij de antwoorden op jouw vragen. Een e-mailcoachingstraject duurt ongeveer 5 werkdagen.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

zelfvertrouwen eigenwaarde