Page content

article content

Overprikkeling

Heb je te lang achtereen bloot gestaan aan prikkels, dan raak je overprikkeld. Iedereen krijgt prikkels binnen en wie hoogsensitief is, is er zelfs nog bevattelijker voor. Dat komt niet zoals vaak gedacht wordt doordat iemand die hoogsensitief is een zwakkeling is, maar doordat diens brein anders werkt: prikkels worden diepgaander verwerkt. Dat is iets wat onveranderbaar is, maar waarmee je goed kunt dealen.

Mensen ervaren prikkels verschillend

Wat prikkelend is voor de een, kan prettig zijn voor de ander. Niet iedereen krijgt last van dezelfde dingen. Zo genieten sommige mensen van keiharde muziek op een festival, terwijl anderen al beroerd worden bij de gedachte alleen al.
Prikkels kunnen van buiten komen, zoals harde muziek, maar ook vanuit jezelf, zoals bijvoorbeeld wanneer je tijdsdruk ervaart.

Positieve en negatieve kanten van prikkels

Op zich is prikkeling niet erg, mits het niet te lang duurt. Prikkels kunnen je helpen jezelf te stretchen, dingen te bereiken die je niet zou bereiken als je niet geprikkeld werd.
Prikkels moeten echter altijd verwerkt worden. Bijvoorbeeld door rust te nemen, in jezelf te keren, te ontspannen. Wie hoogsensitief is, heeft meer tijd nodig om te ontprikkelen, omdat er nu eenmaal meer prikkels te verwerken zijn. Worden de prikkels niet of onvoldoende verwerkt, dan ontstaat overprikkeling.

Gevolgen overprikkeling

Overprikkeld zijn is naar. Je zenuwstelsel is overbelast, je kunt niet goed meer nadenken en je raakt je grip op de dingen kwijt. Je bent moe en geïrriteerd, kortom: gestresst. Is de overprikkeling chronisch, dan kun je er zelfs burn-out door raken.

Overprikkeling voorkomen

Neem tijd voor stressmanagement! Om niet ziek te worden, is het van belang dat je gaat herkennen wanneer je geprikkeld bent, leert luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft en een tijdig herstelmomenten neemt. Wees lief voor jezelf, in je eigen belang.

Hulp nodig?

Vind je het moeilijk jezelf tijd te gunnen om te herstellen en ontprikkelen? Dan kan een traject e-mailcoaching zinvol zijn om na te gaan hoe dat komt en vooral: hoe je dat kunt veranderen.

Comment Section

0 reacties op “Overprikkeling

Plaats een reactie


*