In schrijfsels

Mindfulness is voor mij veel meer dan de zoveelste gezondheidshype waar ieder hip mens dat gezond wil blijven aan mee moet doen. Ik heb een hekel aan hypes en doe er bij voorkeur niet aan mee. Hakken in het zand en lekker mijn eigen gang gaan is mijn reactie. Mij zie je dus niet in een mindfulnessklasje met allemaal mensen die op een vaste tijd op een matje een uurtje mindful liggen te zijn onder het mom van ‘o, wat zijn we weer goed bezig’.

Toch heb ik mindfulness in mijn hart gesloten. Ik ben mindful op mijn eigen manier en op mijn eigen moment, want dat mindful zijn goed voor me is, dat heb ik absoluut ervaren. Op mindful zijn kan ik eenvoudig terugpakken, iedere keer weer als overprikkeling op de loer ligt.

In dit schrijfsel meer over de manier waarop ik in mijn leven omga met mindfulness.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het richten van je aandacht op wat er van moment tot moment is. Even niet doorhollen, maar stilstaan bij wat er gewoon is. Alles is zoals het is, fijne én onaangename dingen. Oordeel er niet over. Probeer niet om daar iets aan te veranderen. Neem het opmerkzaam, aandachtig en bewust waar, accepteer wat er is, accepteer jezelf en anderen.

Wat levert het op?

Met bewust aandacht geven aan je taken en de mensen om je heen, laat je je niet meer leiden door je gepieker en je paniekerige brein, maar sta je zelf aan het roer van je leven. Je kiest er bewust voor om iets of iemand oprechte aandacht te geven, zonder met je gedachten alweer elders (in de toekomst of in het verleden) te zijn. En dat voelt goed: het geeft je rust en een ontspannen gevoel.

Leven in plaats van geleefd worden

Door je aandacht mindful te richten op wat er is, kun je helder nadenken en laat je je niet meer meeslepen door je gevoelens, emoties en oordelen. Er is even niets wat je moet. Je leert rustig en onbevangen mee te bewegen met wat het leven voor je in petto heeft. Je ervaart blijheid en mededogen. Mindful zijn maakt dat je niet meer verstrikt raakt in instinctief en/of inefficiënt gedrag of gepieker. Als je mindful bent, kun je oplossingen bedenken die je verder brengen. Je ervaart meer keuzes en creëert ruimte om anders te reageren. Om te leven in plaats van te overleven; je staat zelf aan het roer van je leven. Dat geeft je rust en zelfvertrouwen.

Leefstijl

Mindfulness is een goede gewoonte waarmee je stress aantoonbaar kunt verminderen. Daar is inmiddels ook wetenschappelijk bewijs voor geleverd. Net als regelmatig bewegen, goed eten en voldoende rust nemen, past het in een gezonde leefstijl. Voorkomen is altijd beter dan genezen: met een goede leefstijl kun je chronische stress voorkomen. En als je goed in je vel zit, kun je ontspannen met de uitdagingen van het leven omgaan.

Natuurlijk medicijn

Je hoeft voor mindfulness geen moeilijke toeren uit te halen en kunt het op allerlei momenten van de dag zelf toepassen. Iedereen kan het leren. Wel zul je ontdekken dat je regelmatig wordt afgeleid, vooral als je onrustig bent. Afgeleid worden is menselijk en overkomt iedereen, keer op keer. Ons brein is een druk baasje. Word je afgeleid, dan richt je steeds opnieuw je aandacht op waar je mee bezig was.

Je zult merken dat mindful zijn je rustiger maakt. Je gaat je prettiger voelen. Een goede reden om iedere keer als je je onrustig voelt, mindfulness te oefenen.

In tegenstelling tot chemische middeltjes die alleen de symptomen onderdrukken, vermindert mindfulness je stressgevoel daadwerkelijk. Het is een natuurlijk medicijn.

Mindfulness oefenen

Scan even hoe je je voelt. Ben je opgejaagd? Of juist lekker ontspannen?
Start met een eenvoudige oefening. Bijvoorbeeld met het mindful drinken van een kop koffie of thee. Neem waar met al je zintuigen. Wat zie je, hoor je, ruik je, voel je,proef je? Vraag jezelf dit af op verschillende momenten. Als je hete beker net voor je staat, als je de beker naar je mond of neus brengt, als je de eerste slok neemt, als je de volgende slokken neemt, als je je beker leeg hebt, als je je beker weer neerzet.
Iedere keer dat je gedachten afdwalen, breng je je aandacht weer terug bij je kop koffie of thee.

Ben je klaar? Scan dan nog even hoe je je voelt en welke verschillen je opmerkt met de scan die je voor aanvang van de oefening deed.

Als je deze oefening goed beheerst, kun je gaandeweg met andere dingen gaan oefenen. Dat kunnen gewoon de dingen zijn die je in je dagelijks leven toch al doet. Zoals tandenpoetsen, groente snijden, een schoonmaakklusje, douchen, de trap op lopen, waarnemen hoe je zit of je omgeving waarnemen.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search