In schrijfsels

Vraag jij je soms af hoe het komt dat je je ineens zo leeggezogen voelt? Soms weet je wel hoe het komt, maar vaak ook niet. Dat plotseling weglekken van je energie komt nogal eens voor bij hoogsensitieve mensen.

Zij voelen gemakkelijk emoties en gevoelens van anderen aan en nemen deze soms onbewust over. Als ze zich dan later op de dag leeggezogen voelen, dan hebben ze vaak geen idee hoe dat komt. Energie verlies is de prijs die ze betalen voor hun compassie.

Sommige situaties of mensen vreten energie, terwijl andere het juist geven. Heb je een slecht energieniveau, breng dan je energiegevers en energievreters eens in beeld.

Energiegevers

Energiegevers laden je batterij weer op. Wat energie geeft, is niet voor iedereen hetzelfde. Het kan gaan om activiteiten, maar ook om gevoelens, gedachten of mensen. Waar word je blij van? Van muziek luisteren? Een avondje stappen? In je luie stoel nadenken over je volgende vakantie? Winkelen?

Energievreters

Energievreters maken dat je batterij extra snel leegloopt. Ook dat is voor iedereen verschillend. Waar de ene persoon energie krijgt van een avondje stappen of een middagje winkelen, voelt de ander zich daarna leeggezogen. Wat en wie zijn voor jou een energieslurpers? Vergaderingen? De gedachte aan deadlines? Die zwartgallige en eeuwig klagende collega? Een lange boodschappenlijst?

Hoe vol zit jouw batterij nog?

Als jij regelmatig te weinig energie hebt, raad ik je aan dagelijks op een 6-tal vaste momenten even stil te staan bij hoe het met je energie gesteld is.

Hoeveel % is jouw batterij nog gevuld? 0% betekent dat je helemaal gesloopt bent en een 100% betekent dat je barst van de energie.

  • Bij 80% of meer kun je gerust kiezen voor een activiteit die veel energie kost, want je hebt energie over.
  • Bij 60-80% zit je gewoon goed en kun je zowel energievreters als energiegevers goed aan.
  • 40 tot 60% betekent dat de balans aandacht behoeft: kies voor een activiteit die je energie geeft voordat je weer iets gaat doen dat energie kost. Er moet bijgeladen worden, zodat je weer wat reserve opbouwt. Alleen als je voldoende reserve hebt, kun je een poosje dat tandje extra dat soms nodig is.
  • Scoor je jezelf op een 0 tot 40%, dan laat je alle energievreters voor wat ze zijn en kies je voor energiegevers of rust. Geef prioriteit aan opladen tot minstens 60%.

Energiemanagement

Een goed energiemanagement betekent een kleine kans op overbelasting, overspannenheid of burn-out.

Kies voor meer bezig zijn met energiegevers en zo min mogelijk met energievreters. Het komt het herstel van je energieniveau ten goede.

Ben je hoogsensitief, dan is het bovendien van belang dat je leert geen negatieve emoties en gevoelens van anderen over te nemen. Je kunt dan even goed nog compassie hebben en empatisch zijn.

Het begint ermee dat je gaat herkennen wat er onbewust gebeurt. Herkennen wat van jou is en wat van de ander. Vervolgens kun je leren de negatieve emoties en gevoelens bewust bij de ander te laten en daarmee je eigen energieniveau te beschermen.

Ondersteuning

Wil je ondersteuning bij je energiemanagement? Kijk HIER voor de mogelijkheden.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

kleine stapjes