Page content

article content

Kappen met die hap

‘Kappen met die hap!’, is wat ik mezelf vertel als ik weer eens de neiging heb om tuut-tuut-tuut als een juffrouw Mier met van alles tegelijk bezig te zijn. Lange tijd dacht ik dat het normaal was om te kunnen multitasken en multitaskte ik me een slag in de rondte.

Inmiddels weet ik beter. Door schade en schande heb ik ondervonden dat multitasken zelfs verantwoordelijk is voor blijvende schade aan mijn brein.

Doorgaan met van alles tegelijk en continu heel veel schakelen leverde mij een fikse burn-out op en nu, jaren nadien, ontstaat er nog steeds kortsluiting in mijn hoofd als er teveel tegelijk speelt of als ik plotseling moet overschakelen en uit mijn concentratie wordt gehaald. Bzzzzzzz.

Voor mij is ‘bzzzzzzz’ nu het signaal: kappen met die hap! Het signaal om bewust een keuze te maken met welke taak ik op dat moment echt aan de slag ga. De rest zal echt even moeten wachten.

‘De wereld is niet razend gemaakt!’, riep mijn moeder wel eens als ze ergens mee bezig was en ik wilde dat ze snel even iets voor me deed. Ze had gelijk. Het is onze maatschappij die jou laat geloven dat de wereld razend gemaakt is.

Multitasken

In beperkte tijd zoveel mogelijk voor elkaar krijgen is in onze hedendaagse maatschappij verheven tot ultieme kwaliteit. Hoe meer dingen je tegelijk kunt doen, hoe succesvoller je bent.

Hoogsensitieve mensen hebben een neus voor wat hun omgeving nodig heeft en zijn doorgaans erg behulpzaam. En daarmee geneigd om snel meer op te pakken dan gezond voor henzelf is.

Multitasken is het uitvoeren van meerdere bewuste handelingen of processen die concentratie vereisen op hetzelfde moment. Vrouwen hebben de naam zelfs extra goed te zijn in multitasken.

Hoe zit dat?

Helaas, er is niemand die echt kan multitasken. En vrouwen blijken bij het multitasken even slecht te presteren als mannen. Het menselijk brein is daar nu eenmaal niet voor toegerust. Zodra je je op twee dingen tegelijk moet concentreren, gaat het mis. Je aandacht kan maar op één ding tegelijk gericht zijn. Probeer je je aandacht op meer zaken gelijktijdig te richten, dan mis je dingen.

Je kunt wel heel snel schakelen tussen taken. Daardoor lijkt het alsof je goed meerdere dingen gelijktijdig kunt doen. Maar in feite ben je meer tijd kwijt, want ook snel schakelen kost tijd. Daarnaast kost steeds schakelen veel meer energie.

Hoe het beeld is ontstaan dat vrouwen beter kunnen multitasken dan mannen is mij een raadsel. Misschien omdat vrouwen het zorgen voor hun naasten van nature meer in zich hebben en mannen van nature zijn gefocust op het najagen van een prooi? Ik vermoed dat de oorsprong ergens in ons oerbrein ligt.

Hoe dan ook, multitasken bestaat dus niet.

Maar wat, als je het wel steeds probeert?

Als je multitaskt, neemt je productiviteit af met ongeveer een kwart. Ook de kwaliteit van wat je doet gaat zienderogen achteruit. Het gelijktijdig met meerdere dingen bezig zijn slurpt vele malen meer tijd en energie dan wanneer je dezelfde dingen ná elkaar doet. Het maakt je onrustig. Je concentratievermogen wordt steeds slechter. Je hebt meer slaap nodig. Er is sprake van teveel prikkels tegelijk, wat op den duur leidt tot psychische en/of lichamelijke klachten.

Ben je ook nog eens hoogsensitief, dan krijg je sowieso al meer prikkels binnen en verwerk je deze diepgaand. Overprikkeling door multitasken ligt dan nòg sneller op de loer.

Kappen dus, met die hap! Proberen om te multitasken is niet handig en niet efficiënt. Het werkt averechts.

Hoe dan wel?

Hoe krijg je wel zoveel mogelijk voor elkaar in beperkte tijd?
Beheers de impuls om met meerdere dingen gelijktijdig bezig te zijn en laat je niet verleiden. Focus op één ding tegelijk. Zorg dat je niet gestoord wordt. Neem regelmatig een korte pauze, dat houdt je concentratie op peil.

Verslaafd?

Als je lange tijd probeert te multitasken verwordt het tot een gewoonte. Een soort verslaving. En daar ben je niet zomaar vanaf. Wat je dan kan helpen is:

  • Werken met een to-do lijst en tijdblokken: deel je tijd van tevoren in en zet een wekker.
  • Voorkom verleiding. Bijvoorbeeld door je e-mail (en e-mailmelder) af te sluiten buiten de tijden dat je werkt aan je e-mailbox. Of door alle piepjes op je mobiel uit te zetten – of hem helemaal op stil en trilvrij te zetten, of weg te leggen.
  • Voorkom afleiding. Zoek een opgeruimde en storingsvrije plek en zeg tot hoe laat je niet gestoord wilt worden.
  • Merk je dat je aandacht afgeleid wordt, haal dan een paar keer diep adem en richt je weer op waar je mee bezig was.

Hulp nodig?

Lukt het je niet om van je multitask-verslaving af te komen? Een e-mailcoachingstraject van vijf dagen is doorgaans voldoende om te bepalen welke handvatten jij kunt gebruiken.

Comment Section

2 reacties op “Kappen met die hap


Door Petra van Noort op 24 september 2018

Goed geschreven ken je die van plan een witje als een taak af is. Even helemaal niks doen voordat je aan het volgende begint. Ik loop dan meestal even de kamer op en neer of zet koffie afwasje. Werkt wonderbaarlijk voor mij.
Bedankt


Plaats een reactie


*