Page content

article content

Hoe leg je je waakhond het zwijgen op?

Ken je dat, dat mensen je wat bevreemd aankijken, als je een nieuwe aanpak kiest? Mensen vinden het fijn, als de dingen blijven zoals ze zijn. Bekend voelt veilig. Je weet waar je aan toe bent, zelfs als dat niet zo prettig is.

Veranderen is spannend

Zowel voor jezelf als voor de mensen die je na staan is het eng als jij verandert. Hoe leuk en positief en mooi en weet-ik-veel-wat het resultaat ook zal zijn. Hoe goed je je er ook van bewust bent dat het nodig is, of dat het je gaat helpen. Hoe graag je iets ook wilt veranderen. Hoe graag anderen jou ook het beste gunnen.

Als je enthousiast bent en ineens veel mogelijkheden ziet om een akelige situatie of ingesleten gewoonte op een positieve manier te veranderen, is het erg verleidelijk om meteen met van alles aan de slag te gaan. Niet doen!

Je amygdala, een deeltje in je brein dat fungeert als een soort waakhond, zal van slag raken als je ineens iets heel anders gaat doen. Die waakhond zal blijven blaffen tot je weer braaf doet wat je altijd al deed. En daar zit je dan weer, in je hok, en er is niets veranderd…

Blijvend veranderen

Hoe kun je dan wel blijvend iets veranderen? Babysteps is het antwoord. Als je heel voorzichtig bent, hoort de waakhond je niet en blijft hij slapen. Dan is hij aan de nieuwe situatie gewend voordat hij wakker wordt en zal niet onophoudelijk gaan blaffen. Knip je doel dus altijd op in kleine stukjes. Veel kleine stapjes maken uiteindelijk ook een grote. De kans op terugval wordt daardoor veel kleiner.

Val je terug, dan heb je meestal te grote stappen genomen en is je waakhond geactiveerd. Je kunt altijd opnieuw beginnen, met babysteps.

Anderen vinden het ook eng

Niet alleen jij kunt last krijgen van die waakhond in je brein, maar ook voor anderen verandert er iets als jij ineens niet meer lekker veilig doet wat men van je gewend was. Dat kan dan ook hun waakhond alarmeren. En dat is niet comfortabel voor hen. Want stel dat jij groeit en zij zijn niet goed genoeg meer, dan zouden ze je kwijt kunnen raken. Of ze kunnen je niet meer bijhouden. Dit zijn zo wat achterliggende gedachten en gevoelens, waarvan mensen zich vaak niet eens bewust zijn op het moment zelf. Maar het maakt wel de achtergrond van waaruit zij reageren op jouw verandering. Hun mening of hun advies aan jou komt dan ook vaak primair voort uit hun eigen angst.

Conclusie

Houd dus rekening met weerstand van buitenaf als je aan de slag gaat met een bewuste verandering. Ga gewoon onverstoorbaar door, met kleine stapjes zetten buiten je comfortzone, steeds verder in de richting van jouw doel en GROEI. Dat doe je voor jezelf en niemand anders. Wees geduldig en gun anderen de tijd om jouw nieuwe gewoontes te leren kennen en waarderen. Jij kunt daar niets aan veranderen.

Welke weerstand heb jij ondervonden toen je je situatie of gewoonte wilde veranderen?

Comment Section

0 reacties op “Hoe leg je je waakhond het zwijgen op?

Plaats een reactie


*