In schrijfsels

Gratis therapie, hoe klinkt dat? En dan ook nog eens zonder therapeut? Zonder dat het therapie heet? Mij als doe-het-zelver klinkt het goed in de oren. Therapie klinkt zo zwaar. Het maakt jouw issue meteen zo’n DING. Het maakt dat je je patiënt voelt, dat er iets niet aan je deugt dat gerepareerd moet worden. Iets waarover je je hulpeloos voelt, omdat men je laat geloven dat je het zelf niet kunt oplossen.

We zijn allemaal mensen en ieder mens heeft zo zijn of haar issues en meestal geven die stressklachten. Dat maakt ons geen patiënt. Waarom zou je jezelf dan zo laten behandelen?

Hieronder doe ik je een drietal suggesties voor gratis doe-het-zelftherapie aan de hand:

1.    Haak- en brei-therapie

Haken en breien ontprikkelt. Het ontspant je en het verbetert je emotionele stabiliteit. Het geeft je een goed gevoel. Daarnaast werkt het positief voor je zelfvertrouwen om zelf iets te maken.

Door de repeterende handeling die haken en breien is, blijft er vrijwel geen ruimte over voor alles wat er rondtoetert in je hoofd, zoals piekeren over zaken of nadenken over wat je allemaal nog moet doen. De repeterende bewegingen werken meditatief. Je bewustzijn verandert en je gaat voelen wat je bezighoudt. Je fantasie komt op gang en  je emoties krijgen de ruimte. Zo ontstaan nieuwe inzichten die je verder helpen.

Als het een uitdaging is wat je probeert te maken, kun je het bovendien zien als een behendigheidstraining voor je brein. Breintraining houdt je brein soepel en scherp. Onderzoek heeft aangetoond dat het zelfs de achteruitgang van cognitieve vaardigheden op oudere leeftijd remt.

Onze samenleving is de afgelopen decennia steeds veeleisender geworden en het aantal mensen met stressklachten is gigantisch. Het is niet voor niets dat er een tegenbeweging ontstaat. Zo zijn er de afgelopen jaren heel wat brei- en haakcafé’s ontstaan. Plaatsen waar mensen met elkaar in een ontspannen sfeer samenkomen. Samen ontspannen, een gevoel van verbondenheid ervaren, steun vinden bij elkaar, je creativiteit prikkelen, werken met mooie materialen èn mooie dingen met je eigen handen maken. Een beetje samen haken levert je heel wat op.

Eigen ervaring

Ik zeg wel eens gekscherend dat ik me door mijn burn-out heb heen gehaakt en dit ligt heel dicht bij de waarheid. Kathryn Vercillo, een schrijfster die zich richt op de combinatie van creativiteit en mentale gezondheid, heeft er zelfs een boek over geschreven: ‘Crochet saved my life’. Daarin pleit ze voor de vele voordelen van handwerken voor je mentale gezondheid.

Haken en breien doe ik nog steeds, vrijwel dagelijks. Een uurtje ‘s avonds helpt me om beter te slapen. Mijn hoofd is dan leeg en kalm voordat ik naar bed ga.

Handwerken zal aanvankelijk niet iedereen ontspannen, dat realiseer ik me. Het kan zelfs stress geven, als de bewegingen je nog niet eigen zijn. Dat is een kwestie van even doorzetten, alle begin is moeilijk. No pain, no gain. Het doet er niet toe wat je maakt, zolang de beweging zich maar herhaalt. Het haken van een ketting van lossen is een mooie manier om mee te beginnen. Hoe dat moet, daarover zijn talloze you-tube filmpjes gemaakt, mocht je het willen uitproberen.

2.    Tuin-therapie

Toen ik met een Engelse vriendin als een echte toerist door Delft liep, werd zij gegrepen door een de Delftsblauwe tegeltjestekst ‘Gardening is cheaper than therapy’. Ze kocht ‘m op dat moment niet, maar de gedachte eraan liet haar niet los en ze sprak er nog een paar keer met mij over toen ze allang weer thuis was. Ik heb haar zo’n tegeltje opgestuurd en die prijkt nu op een plek in haar huis waar hij haar steeds weer helpt herinneren aan wat haar helpt als ze het moeilijk heeft. Haar eigen beste gratis therapie.

Met de handen in de grond wroeten, het aardt je letterlijk en figuurlijk. Zo werkt het voor mijn vriendin en daarom sprak de tekst haar zo aan. Het werkt voor veel mensen zo en ik moet zeggen, ik vind het ook fijn om in de tuin of in de natuur aan het werk te zijn. Het brengt je dichterbij je kern.

Tuinieren ontspant, geeft een gevoel van rust en ruimte en inspireert. De aandacht verplaatst zich van je hoofd naar lichamelijke bezigheden. Net als handwerken, werkt tuinieren meditatief. Je bewustzijn verruimt en je gaat voelen wat je bezighoudt. Je droomt als vanzelf weg en geeft je emoties de ruimte. In de stilte krijgen nieuwe inzichten de kans om op te borrelen.

Heb je een tuin? Probeer het tuinieren eens uit als je dat nog nooit hebt gedaan. Begin bijvoorbeeld een kruidentuintje voor jezelf. Heb je geen tuin? Dan volstaat zelfs een grote pot, of een kwekerijtje in de vensterbank. Het levert je op zijn minst lekker geurende verse kruiden op.

3.    Schrijf-therapie

Schrijven wordt vaak ingezet (als onderdeel) in therapie, omdat je daarmee op een bijzondere, toegankelijke en gemakkelijke manier aandacht geeft aan je psychische en emotionele gezondheid. Op die manier schrijven kun je ook rustig in je eentje, zonder hulp.

Ook schrijven werkt meditatief en ontspannend. Het brengt je snel naar de kern van je gedachten en gevoelens. Je houdt jezelf een spiegel voor en richt je aandacht op wat jou bezighoudt. Zo geef je betekenis aan je gedachten, gevoelens en je gedrag. Schrijven is reflecteren en verwerken en levert onverwachte nieuwe inzichten op. Al schrijvend kun je je fantasie en creativiteit de vrije loop laten en nieuwe inspiratie opdoen.

Neem eens pen en papier mee en zoek een inspirerende plek in de natuur. Zorg dat je niet gestoord wordt. Laat je vervolgens ontvoeren door je pen en verbaas je nadien over wat je hebt opgeschreven. Het zijn woorden die uit jouw kern komen, de stem van je onderbewuste die naar het oppervlak komt drijven.

De kern van therapie

In deze drie therapievormen zie je overeenkomsten:

  • meditatief
  • creatief proces
  • inspiratie
  • ontspanning
  • goed gevoel
  • nieuwe inzichten

Heb jij je eigen vorm van therapie, dan is de kans groot dat die ook deze overeenkomsten vertoont. Leuk als je hieronder deelt wat jou helpt, daar inspireer je mij en anderen weer mee.

Ondersteuning

Soms kom je er niet met gratis therapie, iedereen heeft zo zijn blinde vlekken. Je doet wat je doet en dat is zo vanzelfsprekend voor je, dat je niet op het idee komt dat het anders kan. Dan is het fijn als er iemand met je mee kijkt en je die vragen stelt waardoor je voorbij je blinde vlek komt. Zo ga je oplossingen zien voor jou issue. Oplossingen die je voorheen niet voor mogelijk had gehouden. E-mailcoaching.nl helpt je er graag bij. Al schrijvend natuurlijk.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

assertief